13.Türktay Sempozyumu: Cumhuriyetimizin 100. Yılında Atıktan Ham Madde ve Enerji Üretiminin Finansmanı, İklime Etkileri

13.Türktay Sempozyumu, “Cumhuriyetimizin 100. Yılında Atıktan Ham Madde ve Enerji Üretiminin Finansmanı, İklime Etkileri” temasıyla, sektör paydaşlarını bir kez daha bir araya getirdi. İlgili kamu kurumları, sektör temsilcileri, alanında önemli çalışmalara imza atmış bilim insanları sektörün ortak sorunlarını ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini paylaştı. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcımız Sn. Ömer Faruk Mekik de, Atık ve Atıktan Elde Edilen Ham Maddelerin İthalatı ve İhracatı konulu oturuma panelist olarak konuk oldu.
13.Türktay sonuç bildirgesinde, aşağıdaki başlıklara vurgu yapıldı:

Türkiye’nin atık envanteri oluşturulmalı ve belli periyotlarla güncellenmelidir. Hem sanayicinin ihtiyaç duyduğu kritik ham maddenin atık geri kazanımından temini için hem de sağlık, enerji, savunma sanayi, eğitim, ekonomi, cari açık gibi alanları doğrudan etkileyen sağlıklı bir atık yönetim süreci için, güçlü bir koordinasyona ihtiyaç duyulmaktadır. Türkiye‘nin hızla kritik ve stratejik ham madde listelerini oluşturması, mikro politikaların makro politikalarla uyumlu bir şekilde sürdürülmesi gerekmektedir.

Dünyada ve ülkemizde yeniden biçimlenen yeşil büyüme eksenli ekonomi politikalarının başarılı olması için, atık yönetiminde finansal politikalarda devrim yapılması zorunludur. Büyüklüğü milyarlarla ifade edilen atık yönetimi ve geri dönüşüm alanlarında başarılı olmak, finansman ve ilgili fonların doğru yatırımlara aktarılmasından geçmektedir. Özellikle evsel kaynaklı atıkların sanayiye ve ekonomiye kazandırılması yönünde yatırım ortamı hazırlanmalı, bu konu hızla çözüme kavuşturulmalıdır. Atıkların kaynakta ayrı toplanmasına dönük çalışmalar, sıfır atık bakışı, 2035 ve 2053 yılı karbon nötr hedefleri dikkate alınarak hızlandırılmalıdır.

Her atık türü için ayrı tesis kriterleri belirlenerek, denetimlerin hassasiyet ile yürütülmesi sağlanmalıdır. Gelişmiş ülke tesis standartlarını sağlayan tesislerin ithal atık hammadde ithalatı kolaylaştırılmalıdır. Tesislerin kapasitesi, yarattığı katma değer ve ihracat potansiyeline göre belli atıkların kontrollü ithalatı yapılabilmelidir. Mevcut durumda yurtiçinden temin edilemeyen ve bu sebeple atık tesislerinin düşük kapasiteli çalışmasına neden olan atık cinsleri maddesel kazanım tesisleri için kontrollü ithalata izin verilmeli, yurt içinde toplanma oranına göre ithal atık işlemi azaltılmalıdır.

İhraç edilen ürünlerin imalatında geri dönüşümden elde edilmiş ham maddelerin kullanım oranındaki artışlar rekabet avantajı yaratacaktır. Önümüzdeki dönemlerde ihraç edilen ürünlerde geri dönüştürülmüş malzeme kullanım kotaları oluşturulabileceği dikkate alınarak, yurt içinde atık işleyen tesislerin uygun standartlarda kurulması, mevcut işletmelerin iyileştirilmesi ve işletilmesi gerekmektedir.

Atık yönetimi ve geri dönüşüm sektöründe yüksek teknoloji yatırımları, enerji verimliliği uygulamaları ve destekleri yaygınlaştırılmalıdır.

Başta elektronik ve evsel atıklar olmak üzere atıklardan elde edilebilecek tüm kritik ham maddeler tespit edilmeli ve bunların hammaddeye dönüştürme teknolojileri geliştirilmelidir.

Tüm bu konuların verimli ve hızlı gerçekleşebilmesi için; kamu otoritesi ile ilgili sektörler arasında çok yakın iletişim ve iş birliği ihtiyacı vardır. Türkiye Çevre Ajansının etkin bir şekilde bağımsız bakış ile denetim faaliyetlerine yönelik altyapısını ivedilikle kurması ve aktif hale getirilmesi gerekmektedir. Bunun yanında süreklilik, uygulama birliği, kurumsal hafıza, kararlılık ve tutarlılık Türkiye‘nin makro hedeflerine ulaşabilmesi için son derece önemli ve gereklidir.

 

Ekran Resmi 2024-01-29 13.45.07
Ekran Resmi 2024-01-29 13.36.17
Ekran Resmi 2024-01-29 13.29.58
Ekran Resmi 2024-01-29 13.44.48
Ekran Resmi 2024-01-29 13.36.51
Bu makaleyi paylaş
1
Öncesi post
Lagedo, 5. IREMCON Uluslararası Çevre Konferansı’nın Platin Sponsoru

Leave A Reply

tr_TRTurkish